WRX – ERX Buxtehude

Pauwels Motorsport presenteert nieuwe Focus MK3 in RX Buxtehude

Het waren spannende tijden de laatste weken: de Focus MK2 was na Mettet immers vertrokken en enkel als de nieuwe wagen tijdig klaar was konden we deelnemen aan de wedstrijd in Buxtehude (Duitsland).De wagen werd van een nieuwe body van een Ford Focus van A tot Z opgebouwd volgens de nieuwe FIA 2015 rallycross reglementen en tevens voorzien van de laatste specificaties, om zo een wagen te hebben die de performance van de allersnelste kan evenaren………..

 

 

Koen verteld over zijn ervaring met Buxtehude en de nieuwe auto:
Het niveau is immers zo hoog geworden afgelopen 2 jaar dat enkel het beste top materiaal mee vooraan kan strijden . Julian Godfrey leverde een prachtige motor af die vermogen- en koppelcurves toonde die we tot op heden nog niet hadden gezien, door gebruik te maken van de nieuwe injectie en turbo werd toch een aanzienlijke verbetering gevonden. De jongens van Igmab Zweden hebben het volledige onderstel ontwikkeld en dit geeft een veel langere veerweg, die voor de nieuwe World RX circuits nodig is. Daar dit de eerste wagen is die door hun volgens de nieuwe reglementen werd gebouwd nam alles wat meer en langere tijd in beslag dan vooraf gepland, en werd de wagen zonder enige test vooraf op vrijdagmorgen in de paddock geleverd. Peter van Moons Creation werd opgetrommeld om de wagen ter plaatse van de nieuwe deco te voorzien.

We hadden ons voorgenomen om de race als een test op ware grootte te beleven omdat zonder enig testwerk vooraf het bijna onmogelijk is om mee te draaien aan de top. In de eerste meters van de trainingen voelde ik al dadelijk dat dit een heel andere beleving was dan al de wagens die ik tot nu toe bestuurde. De wagen voelde meer aan als een vliegtuig dat zich klaar maakt om op te stijgen. Met de lange veerweg steeg de neus echt wel op alsof we richting wolkendek zouden vertrekken. Ook de remmen waren totaal anders en veel feller dan voorheen waardoor ik meermaals de wielen blokkeerde. Na de eerste tests was het tijd voor analyses en hieruit bleek dat de versnellingsbak met enkele verkeerde verhoudingen was uitgerust voor dit circuit. Door de korte servicetijden tussen training en reeksen besloten we de wissel uit te stellen tot zaterdagavond. Ik wilde eerst en vooral elke reeks aankomen, zoveel mogelijk wedstrijdervaring opdoen en zoveel mogelijk rondjes rijden om aan de nieuwe wagen gewoon te worden. De eerste heat finishten we als 9e euro RX en 19e in het wk terwijl we na de tweede reeks op zaterdagavond als 7e euro rx en 20 ste wk gerangschikt stonden.

Zondagmorgen tijdens de warming up voelde ik dadelijk dat de wagen veel heviger was en veel vlotter wegschoot uit de bochten door de andere verhoudingen. Ik was wel iets te enthousiast en belandde in de zandbak, na iets te optimistisch naar beneden te komen en wat daarop volgde was balen. In alle hevigheid om zo snel mogelijk de baan terug op te gaan werd de achteruit versnelling te zwaar belast en brak deze.  Er was echter maar 45 minuten tijd tot de aanvang van de derde heat, dus twijfelden we even om zonder achteruitversnelling de baan op te gaan ofwel het risico te lopen niet tijdig klaar te zijn en terug de andere bak te monteren. We besloten na kort overleg met de mecano’s om er met vereende krachten in te vliegen want de kans was toch wel te groot dat de loszittende brokstukken nog meer schade zouden aanrichten in de bak. Frank en Brian kregen nog 2 extra helpende handen van Steve en de klus werd tijdig geklaard. De derde en vierde heat finishten wij telkens wat resulteerde in een 12e plaats waardoor we op de laatste rij van semifinale mochten starten! Ik koos bewust om uit het tumult van de eerste bocht te blijven om de wagen ongehavend in de trailer te kunnen zetten. Ik kon Grint nog passeren en werd zo vijfde in mijn halve finale.

Het is al een ware stunt om met een nieuwe wagen een wedstrijd zonder noemenswaardige problemen uit te rijden . Wij gaan de wagen nu verder testen en afstellen, samen met onze schokdemper fabrikant Proflex. Misschien lassen we een extra wedstrijd  in, te Maasmechelen om de wagen verder te ontwikkelen en zo goed voorbereid en afgesteld in Noorwegen aan de start te komen.

Een extra woordje van dank aan onze sponsoren, teamleden en supporters en zeker aan de super mecaniekers, bijgestaan door Steve in Buxtehude,  want danzij jullie allemaal stond de wagen telkens netjes aan de start in deze en volgende wedstrijden.

Foto’s van Berno De Jong