verslag RCE Valkenswaard


Mooie zege in RCE wedstrijd te Valkenswaard voor Pauwels Motorsport!!
Een week na ons eerste optreden met de Fiesta WRX besloten we last minute nog een extra testwedstrijd aan de kalender toe te voegen.
Deze wedstrijd werd vooral gepland om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben wat betreft de beste keuze om ons World RX verhaal verder te zetten en om nog meer know how en data te verzamelen. We hebben de voorbije weken verscheidene merken en types van auto’s getest met het oog op volgend jaar. De laatste aankoop van de Fiesta is in die zin ook belangrijk omdat deze wagen ideaal is om data te verzamelen ivm wegligging met de kortere wielbasis…………



Onze doorgedreven samenwerking met Proflex schokdempers heeft ons niet enkel een langere veerweg maar ook perfecte tractie en wegligging opgeleverd. We werken zo goed samen en blijven constant testen en telkens komen we samen met nieuwe opties en evoluties die de perfectie benaderen.
In de week tussen de wedstrijd in Maasmechelen en Valkenswaard werd de turbo uitlaat en vooral de elektronica volledig aangepast om beter bij de stuurgewoontes van onze piloot te passen. DT1 ontwikkelde een speciale luchtfilter voor de Fiesta die voor meer koppel zorgt en voor zuivere gefilterde lucht voor de nieuwe turbo.


De wedstrijd werd over twee dagen verspreid wat een uitgerekte timing meebracht maar wel veel mogelijkheden om veranderingen en aanpassingen te doen tussen de trainingen en heats.
Van stof hadden we geen last daar de weergoden regelmatig voor enkele fikse regenbuien zorgden welke het parcours in enkele tellen in een glijpiste herschiepen. In de eerste heat nam de Fiesta direct de kopstart van de Russische Citroen C4 van Stepanenko en zijn landgenoot Grishin. Deze heat werd gemakkelijk gewonnen en dit resulteerde meteen in een eerste totaaltijd.

De tweede heat mocht de Pauwels Fiesta van op de pole vertrekken met op 2 en 3 de Russische C4 en Steve Volders welke voor het eerst in actie kwam met een Focus mk3 Supercar. Voor deze heat hadden we wat aan de afstellingen gewerkt die betere tractie gaven op de zuivere lijn maar op het vuil, net buiten de ideale lijn, schoof de wagen te fel waardoor we enkele tellen verloren. Zo kon de C4 net de overwinning in deze heat wegkapen en werd voor ons de tweede tijd op de tabellen genoteerd. In de derde heat was onze piloot niet goed wakker in de start en de Rus won zo de start van de Fiesta. Maar het gevoel was super en de snelste ronde dagtijd bewees dat het totaal plaatje van de Fiesta klopt en dat we al snel op het juiste spoor zitten zowel motorisch als met de wegligging.

In de finale stond de Fiesta op de tweede plaats, dus midden in de voorste startlijn. Bij het startsein schoot de Fiesta ervan door als een pijl uit een boog, nam dadelijk de koppositie en direct een ruime afstand op de achtervolgers. Bij het passeren van de finish dan ook een ruime voorsprong op de achtervolgers en de tragere werden ei zo na op een ronde gezet door de ontketende Fiesta.

Reactie van Koen: Deze week hebben we vele kleine dingen veranderd aan de Fiesta welke toch duidelijk zichtbaar en voelbaar waren. De wagen heeft veel meer kracht onderin en bulkt van het vermogen. Door de supersamenwerking en constante evolutie met Proflex zijn we in staat dit vermogen netjes op de grond te brengen. De mecaniekers Frank en Dirk leverden weer een perfecte job en gaven het beste van zichzelf. Een wedstrijd met een Europees karakter kunnen winnen smaakt natuurlijk zoet. Nu de Fiesta zijn niveau bereikt kunnen de designers van Speedwear in actie schieten om een leuk design voor de kleine broer van de Focus uit hun mouw te schudden, die dan weer mooi zal passen bij mijn blitse gepersonaliseerde gptech 1 Alpinestars overal.

Volgende afspraak voor ons team: World RX Frankrijk Loheac waar meer dan 50.000 toeschouwers en een grote hoeveelheid strijdvaardige Supercars worden verwacht.