Doel bereikt in Mettet RX voor Pauwels Motorsport.
Afgelopen weekend werd voor de tweede keer een manche van het WK supercars verreden op het circuit de Jules Tacheny in het Waalse Mettet. Primeur hierbij was dat er sinds dit jaar aparte EK finales gereden werden in de supercar divisie, dit voor WK en EK deelnemers.
Organiseren en rijden combineren is niet zo makkelijk maar dankzij de steun van geweldige teams achter Koen is dit toch mooi gelukt. Het hele Pauwels motorsport team draaide weer als een Zwitsers uurwerk en zette voor elke start de wagen prachtig, netjes en in topconditie aan de start.
Sinds vorige week woensdag was Koen reeds full time aan het werk met de laatste voorbereidingen van de wedstrijd en het klaarmaken van ons vernieuwde rallycrosscircuit de Jules Tacheny in Mettet.
Mede dankzij het “super Jerome” team en de vele vrijwilligers in Mettet was alles mooi op tijd klaar en netjes uitgetekend tegen dat de mensen van IMG arriveerden.Zij waren danig verrast en super tevreden van alle voorbereidingen en aanpassingen voor het evenement. Vanaf zaterdag morgen werd de organisator badge ingeruild tegen en drivers badge.
De trainingen verliepen voor Koen goed en de wagen voelde prima aan. Net voor de eerste heat supercars begon het te regenen en werd het wetrace bordje bovengehaald.
Koen:
Ik opteerde voor regenbanden terwijl mijn tegenstanders op de grid voor slicks kozen dit was misschien wel een verkeerde gok want de start is altijd minder op regenbanden zodat we ook als 5 de naar beneden sprongen. Ik voelde wel dat er meer inzat en probeerde aan alle kanten om een gaatje te vinden maar mijn collega’s maakte hun super breed waardoor ik pas als 5 de de finishlijn passeerde.
De tweede manche was het nog lichtjes aan het regenen maar nu opteerde Koen voor slicks welke wel beter grip vertoonden en dit verliep prima. De inhaal race was begonnen en bij het slapen gaan na de eerste wedstrijddag stond Koen 14de in de euro rx. De 2e heat was Koen zelfs als 7 de geëindigd. Dus er kon met een goed gevoel aan de nachtrust begonnen worden.
Een semi-finale was het ultieme doel en mits Koen nog 2 deftige tijden kon op de tabellen zetten zou dit mogelijk zijn.
Koen slaagde mooi in zijn opzet met een 12de en een supermooie 9detijd in de 3 de en 4 de heat. Hierdoor kwam Koen op een 11 de plaats en mocht onze Ford garagehouder op de derde rij starten in de eerste semifinale.
De start verliep prima en alle wagens overleefden de eerste bocht zonder problemen.
Op het einde van het rechte stuk kwam er plots een plof onder de motorkap en viel het motorvermogen weg.
Koen:
De turbo gaf de geest, het asje was gebroken en door de trillingen was er zelfs een gaatje in de turbo geslagen waardoor de olie naar buiten kwam en er een klein brandje ontstond. Gelukkig werd dit tijdig gedoofd alvorens andere vitale delen of elektriciteit in aanraking kwamen met de vlammen.
Hierdoor werd Koen als 12de geklasseerd maar gans het team is toch zeer tevreden met het behalen van de semifinale en met het resultaat.
Koen:
Het was een moeilijke wedstrijd daar we voor het overgrote deel toch steeds met de organisatie bezig waren i.p.v. met het rijden maar de talrijke felicitaties van de promotor en de WK teams maakt het gevoel supergoed waardoor we weer gelanceerd zijn om volgend jaar nog proberen beter te doen.
Ik wil nogmaals iedereen uitgebreid bedanken die bijgedragen heeft aan dit succes van het evenement en speciaal niet te vergeten mijn team die de wagen steeds op en top voorbereidde zodat ik met op organisatievlak kon bezig houden.
De volgende wedstrijd is de WK – EK manche van Buxtehude waar koen met de nieuwe focus MK3 zal aan de start komen. De wagen is momenteel gespoten en de opbouw is volop aan de gang. Het zal nog hard werken worden maar dat deze wagen sneller zal zijn door de nieuwe geavanceerde ophanging en de allernieuwste motor evoluties, daar twijfelt binnen het PMS team niemand aan.
Onderstaand het fotoalbum van de wedstrijd, met dank aan Johan Hendrickx.
Bezoek ook eens Johan zijn site waar nog meer actiefoto’s van WRX Mettet te vinden zijn.